W skład naszej szkoły wchodzą:
- Szkoła Podstawowa Specjalna
- Gimnazjum Specjalne
- Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
- Szkoła Przysposabiająca do pracy
Zapewniamy:
- życzliwą dziecku atmosferę pracy i nauki
- sukces każdego dziecka na miarę jego możliwości
- bezpieczeństwo
- ambitną, wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną
- profesjonalizm i zaangażowanie nauczycieli
- otwartość na propozycje rodziców
- propagowanie i wspieranie twórczego zaangażowania w życie szkoły
- szeroką ofertę zajęć pozalekcyjnych, wspomagających, rewalidacyjnych i rehabilitacyjnych
- indywidualne programy nauczania dostosowane do możliwości i uwzględniające stopień niepełnosprawności dziecka
- różne formy terapii
- naukę w małych, liczących 4 - 14 uczniów zespołach klasowych
- świetlicę obejmującą swą opieką wszystkich uczniów szkoły
- pracownię komputerową z dostępem do Internetu
- opiekę pielęgniarki szkolnej
- nauczanie indywidualne
- bezpłatny dowóz
Szkoła Podstawowa
Szkoła Podstawowa Nr 3 przeznaczona jest dla dzieci
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, znacznym
i umiarkowanym. W Szkole Podstawowej uczyć się może każde dziecko, które posiada aktualne orzeczenie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego. Dzieci z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym uczęszczają do zespołów edukacyjno – terapeutycznych. Wszyscy uczniowie posiadają indywidualne programy nauczania. Każdy nowo przyjęty uczeń otoczony jest troskliwą opieką przez nauczycieli i kolegów, którzy w pełni akceptują jego deficyty i zaburzenia.
Nauczanie w zespołach edukacyjno – terapeutycznych odbywa się według programu dla dzieci z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym. Praca w zespołach odbywa się w oparciu o indywidualne programy pracy opracowane dla każdego dziecka na podstawie diagnozy i oceny aktualnego poziomu rozwoju psychofizycznego. Absolwenci Szkoły Podstawowej kontynuują naukę w znajdującym się w tym samym budynku Gimnazjum Specjalnym.
Gimnazjum Specjalne
W Gimnazjum specjalnym może uczyć się każdy uczeń, który posiada aktualne orzeczenie
z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Znajdują się w nim oddziały przeznaczone dla dzieci z niepełnosprawnością w stopniu lekkim – klasy I-III Gimnazjum oraz Zespoły Edukacyjno – Terapeutyczne dla dzieci z niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym i znacznym. Gimnazjum obejmuje trzyletni okres kształcenia, w którym stosuje się nauczanie przedmiotowe. Praca dydaktyczno – wychowawcza z uczniami odbywa się w oparciu o programach zatwierdzone przez MEN z uwzględnieniem indywidualnych możliwości dziecka (każdy uczeń posiada
indywidualny program nauczania z poszczególnych przedmiotów). Praca w Zespołach Edukacyjno – Terapeutycznych przebiega w oparciu o indywidualne programy edukacyjno – terapeutycznych, konstruowane przez nauczycieli pracujących
z dziećmi.
Edukacja w gimnazjum wspomaga rozwój ucznia poprzez:
- naukę poznawania języka, pojęć, twierdzeń i metod właściwych dla wybranych dyscyplin naukowych na poziomie umożliwiającym dalsze kształcenie
- rozbudzanie i rozwijanie indywidualnych zainteresowań ucznia
- wprowadzanie ucznia w świat kultury i sztuki
- rozwijanie umiejętności społecznych
Zasadnicza Szkoła Zawodowa Specjalna
Do Zasadniczej Szkoły Zawodowej Specjalnej uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Niezbędnym warunkiem przyjęcia do ZSS jest posiadanie aktualnego orzeczenia z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz zaświadczenie lekarza medycyny pracy o braku przeciwwskazań do wykonywania wybranego zawodu. Praktyczna nauka zawodu realizowana jest przez szkołę
i odbywa się na jej terenie. Celem nauczania i wychowania jest
przygotowanie młodzieży do aktywnego życia społecznego i pracy zawodowej zgodnie z jej psychofizycznymi możliwościami. W trakcie nauki młodzież nabywa wiedzę i umiejętności praktyczne, przydatne zarówno w życiu codziennym, jak i zawodowym. Praktyczną naukę zawodu uczniowie odbywają pod okiem
doświadczonej i wykwalifikowanej kadry pedagogicznej w doskonale i nowocześnie wyposażonych pracowniach. Po ukończeniu nauki w Zasadniczej Szkole Zawodowej uczeń może przystąpić do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe.
Szkoła Przysposabiająca do Pracy
Szkoła Przysposabiająca do Pracy jest szkołą ponadgimnazjalną dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym, w której kształcenie obejmuje:
- kształcenie ogólne umożliwiające utrwalenie i poszerzenie zakresu posiadanej wiedzy i nabywanie nowych umiejętności
- przysposobienie do pracy rozumiane jako: kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy, praktyczne wykonywanie różnych prac oraz przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku
Do klasy przysposabiającej do zawodu uczęszczać mogą uczniowie, którzy ukończyli Gimnazjum oraz posiadają orzeczenie z Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej. Umiejętności takich jak: uspołecznienie, komunikowanie się, zaradność i kreatywność uczniowie nabywają poprzez
uczestnictwo w następujących zajęciach:
- funkcjonowanie osobiste i społeczne
- przysposobienie do pracy
- zajęcia kształtujące kreatywność
- wychowanie fizyczne
- dodatkowe zajęcia sportowe
Do planu nauczania szkoły wprowadzana jest
rewalidacja indywidualna. Stanowi ona integralną część dydaktyczno – wychowawczej działalności szkoły. Celem zajęć z zakresu rewalidacji
indywidualnej jest
wyrównywanie braków w zakresie intelektualnym i psychoruchowym dziecka, spowodowanych zaburzeniami somatycznymi, psychicznymi, bądź niesprzyjającymi warunkami rodzinnymi i środowiskowymi.
W zakres ich wchodzą następujące formy pracy dydaktycznej:
- zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze
- korekcja wad wymowy
- korekcja wad postawy
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
Bardzo ważne dla nas są sukcesy naszych uczniów, dlatego też staramy się angażować ich
w życie szkoły poprzez
organizowanie różnych uroczystości okolicznościowych. Niektóre
z nich, jak np. Andrzejki, Mikołajki, Wigilia czy Majówka wpisały się na stałe do naszego kalendarza imprez.